Zakupy, promocje, okazje i zwroty – Poradnik Świąteczny

Sharing is caring!

Najbardziej komercyjne Święta w roku, zbliżają się w zabójczo szybki tempie. Boże Narodzenie to nie tylko moc religijnego uduchowienia, ale również szał robienia najprawdopodobniej największych i najmniej racjonalnych zakupów ciągu roku. Świąteczna atmosfera, kolorowe lampki, kuszące zapachy, przyjazna dla ucha muzyka oraz wspaniały nastrój sprawiają, iż chętniej wydajemy pieniądze często nawet te których nie mamy, zaciągając często zobowiązania. Ale dzisiaj nie o zobowiązaniach a o pułapkach które na nas czyhają, szczególnie w okresie bożonarodzeniowym.

W czasie świątecznych zakupów spotykamy się z ogromem promocji, wyprzedaży i okazji. Wkładając do koszyka produkty, sugerujemy się ceną która znajduje się na półce sklepowej. Niestety często przy kasie okazuje się, że cena znacząco się różni od tej, która skłoniła nas do zakupu produktu. Spotykamy się wówczas z tłumaczeniem przez ekspedientów, że zaistniała sytuacja wynika z faktu, iż obsługa np.: nie zdążyła usunąć cen promocyjnych bądź do systemu jeszcze nie zdążono wprowadzić nowych cen czy nawet całkowicie oderwane od rzeczywistości inne tłumaczenia. Jak powinien zachować się w tej sytuacji sprzedający??? Otóż zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. Innymi słowy oznacza to, że konsument ma prawo żądać od sprzedającego właśnie najkorzystniejszej dla siebie ceny sprzedaży. Co więcej zgoda sprzedającego nie jest wówczas konieczna, gdyż wystarczy jednostronne oświadczenie woli kupującego za jaką cenę dany produkt chce zakupić. Ustawodawca w omawianym przepisie zastosował pojęcie „najkorzystniejszej” a nie „najniższej”. Można przypuszczać, że konsument najczęściej skorzysta z ceny najniższej, jednak nie koniecznie. Może wystąpić np. sytuacja w której dzięki zastosowaniu nieco wyższej ceny niż najniższej klient otrzyma np. dodatkowy produkt gratis, punkty lojalnościowe czy będzie czerpał z tego tytułu inną korzyść. Wobec powyższego należy rozumieć, że konsument może wybrać cenę korzystną dla siebie pomiędzy rozbieżnościami między ceną najwyższą (najczęściej tą przy kasie) a najniższą (najczęściej tą na półce sklepowej czy innej ofercie). Dlatego też pamiętajmy, że jeśli występujemy w roli konsumenta to w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę mamy prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. Co więcej, miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.

Musimy jednak pamiętać, że jeśli dokonaliśmy zakupów w sklepie stacjonarnym, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać, co ma szczególne znaczenie np. w przypadku nietrafionych prezentów. Często jednak sprzedający daje taką możliwość, o czy możemy dowiedzieć się jeszcze przed dokonaniem zakupu.
Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli towar ma wadę – wtedy zwrot towaru może być dokonany pod pewnymi warunkami w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi.

Prócz zakupów tradycyjnych, bardzo popularne stały się zakupy internetowe oraz za pomocą kanału sprzedaży bezpośredniej. W takiej sytuacji mamy możliwość odstąpić od umowy do 14 dni >>> więcej tym czytaj tutaj <<<.

Szczególną formą sprzedaży świątecznej jest sprzedaż bezpośrednia, odbywająca się nierzadko w naszym mieszkaniu bądź pracy. Wspaniały odkurzacz, czy robot kuchenny za bagatela 5-6 tyś, wydawać się może, w okresie uśpionej czujności wspaniałą okazją. Na szczęście takiej sytuacji obowiązuje szczególna ochrona konsumentów zawierających umowy poza lokalem. Związana jest ona z efektem zaskoczenia, gdyż konsument nie spodziewając się tego faktu (wizyta akwizytora w miejscu zamieszkania, w miejscu pracy, podczas spaceru na ulicy czy w czasie wypoczynku a nawet hospitalizacji), jest zaskoczony i zdezorientowany, co może powodować podejmowanie irracjonalnych decyzji. Konsument w takiej sytuacji często nie jest w stanie ocenić należycie treści oferty składanej przez przedsiębiorcę, co więcej trudna może być również ocena tego czy w ogóle chce taką transakcję zawrzeć. Wymienione wyżej miejsca zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa, nie tylko pozbawiają konsumenta świadomej oceny oferty, ale często wkraczają w jego sferę prywatności. Przedsiębiorca natomiast, korzystając z możliwości zawierania umów poza lokalem, wykorzystując jednocześnie słabość i często niewiedzę konsumenta, dąży do zwiększenia grona swoich odbiorców, a zatem do osiągania coraz to większych zysków. Przyczyny te a w szczególności „zaskoczenie” konsumenta przez profesjonalnego przedsiębiorcę, wskazują iż kontrahent jako strona słabsza zasługuje na szczególną ochronę – o szczególnej ochronie konsumentów możesz przeczytać w moim artykule >>> Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa – zakupy od akwizytorów. <<<.
W każdym takim przypadku mamy prawo do rezygnacji z towaru do 14 dni a ściślej mówiąc do odstąpienia od umowy. O tym już pisałem we wpisie >>> Prawo do odstąpienia od umowy – w umowach zawieranych poza lokalem oraz na odległość <<<

To tyle na dzisiaj. Pozwoliłem sobie odświeżyć kilka ważnych tematów, które mogą uchronić Cię przed nieprzemyślanym rozporządzeniem gotówki w okresie świątecznym

LawyerOn

Wykorzystano fotografię:

https://pixabay.com/pl/centrum-handlowe-kobieta-zakupy-522619/

Więcej o ochronie Konsumentów:
 http://lawyeron.pl/blog/category/prawa-konsumentow/ 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

code