LawyerOn.pl

Blog Doradztwa Prawnego

Prawa konsumentów Prawo w handlu

Sposoby na nietrafione prezenty – czyli jak zgodnie z prawem można oddać je do sklepu.

Sharing is caring!

Witam wszystkich czytelników w ten Wigilijny poranek. W wielu domach przygotowania do świątecznej kolacji już wkrótce rozpoczną się pełną parą. Pod choinką znajdują się z pewnością prezenty, te wyśnione i wymarzone, jak również te które akurat w gusta obdarowanych nie trafiły. No cóż, nie zawsze mamy okazję uszczęśliwić bliskich. Dlatego też, dzisiaj odświeżę temat który już poruszałem przy okazji ubiegłorocznych Świąt, dotyczący możliwości dokonywania zwrotów i korzystania z możliwości reklamacji.

Świąteczna atmosfera, kolorowe lampki, kuszące zapachy, przyjazna dla ucha muzyka oraz wspaniały nastrój sprawiają, iż chętniej wydajemy pieniądze często nawet te których nie mamy, zaciągając często zobowiązania.

Obecnie bardzo częstą formą dokonywania zakupów są te wykonywane przez internet i telefon. W takim przypadku mamy bezwzględne prawo zwrócić towar w terminie 14 dni o czym więcej we wpisie Prawo do odstąpienia od umowy – w umowach zawieranych poza lokalem oraz na odległość.


Szczególną formą sprzedaży świątecznej jest sprzedaż bezpośrednia, odbywająca się nierzadko w naszym mieszkaniu bądź pracy. „Wspaniały” odkurzacz, czy robot kuchenny za bagatela 5-6 tyś, wydawać się może, w okresie uśpionej czujności wspaniałą okazją. Na szczęście takiej sytuacji obowiązuje szczególna ochrona konsumentów zawierających umowy poza lokalem. Związana jest ona z efektem zaskoczenia, gdyż konsument nie spodziewając się tego faktu (wizyta akwizytora w miejscu zamieszkania, w miejscu pracy, podczas spaceru na ulicy czy w czasie wypoczynku a nawet hospitalizacji), jest zaskoczony i zdezorientowany, co może powodować podejmowanie irracjonalnych decyzji. Konsument w takiej sytuacji często nie jest w stanie ocenić należycie treści oferty składanej przez przedsiębiorcę, co więcej trudna może być również ocena tego czy w ogóle chce taką transakcję zawrzeć. Wymienione wyżej miejsca zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa, nie tylko pozbawiają konsumenta świadomej oceny oferty, ale często wkraczają w jego sferę prywatności. Przedsiębiorca natomiast, korzystając z możliwości zawierania umów poza lokalem, wykorzystując jednocześnie słabość i często niewiedzę konsumenta, dąży do zwiększenia grona swoich odbiorców, a zatem do osiągania coraz to większych zysków. Przyczyny te a w szczególności „zaskoczenie” konsumenta przez profesjonalnego przedsiębiorcę, wskazują iż kontrahent jako strona słabsza zasługuje na szczególną ochronę – o szczególnej ochronie konsumentów możesz przeczytać w moim artykule >>> Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa – zakupy od akwizytorów. <<<.

Musimy jednak pamiętać, że jeśli dokonaliśmy zakupy w sklepie stacjonarnym, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać, co ma szczególne znaczenie np. w przypadku nietrafionych prezentów. Często jednak sprzedający daje taką możliwość, o czy możemy dowiedzieć się jeszcze przed dokonaniem zakupu.

Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli towar ma wadę – wtedy zwrot towaru może być dokonany pod pewnymi warunkami w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi. Na ten temat napisałem 3 częściowy poradnik, który znajdziesz >TUTAJ >>> Rękojmia za wady i Gwarancja

A więc podsumowując. Być może trudno będzie oddać Ci nietrafnie skarpetki w sklepie tuż za rogiem, ale z pewnością bez większych problemów możesz zrobić to z majtkami zakupionymi przez telefon (co ostatnio było bardzo popularne), garnkami nabytymi na pokazie w hotelu czy „wspaniałym” odkurzaczem za klika tysięcy kupionym we własnym domu w weekend tuż przed Wigilią.

To wszystko na dzisiaj.
Życzę Wesołych, Spokojnych Świąt i trafionych prezentów

LawyerOn

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

code